Având în vedere evoluția pandemiei cu COVID19 la nivelul României, precum și necesitatea eliminării oricărui risc de contaminare/transmitere a COVID – 19 prin intermediul alimentelor obținute în unitățile de industrie alimentară, considerăm necesar ca fiecare unitate de industrie alimentară autorizată sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor, să elaboreze în regim de urgență un plan de acțiune COVID-19, care să cuprindă măsurile necesare ce trebuie aplicate pe întreaga perioadă a instituirii stării de urgență, luând în considerare cel puțin următoarele aspecte:
- MĂSURI GENERALE:
- Reevaluarea planurilor de autocontrol ale unităților de industrie alimentară, respectiv a planurilor HACCP, inclusiv în ceea ce privește analiza riscurilor ca urmare a posibilității apariției unor schimbări ale fluxurilor de producție, legate de necesitatea adaptării producțiilor ca urmare a instituirii situației de urgență
- Implementarea la nivelul fiecărei unități de industrie alimentară a unei proceduri clare (în baza Ghidurilor/Instrucțiunilor elaborate de DSP) ce trebuie urmată în cazul în care una sau mai multe persoane lucrătoare este depistată pozitiv Ia CODIV – 19, în care să fie descrise cel puțin măsurile ce trebuie luate la locul de muncă asupra persoanelor de contact, asupra alimentelor sau materiilor prime cu care bolnavul a avut contact, respectiv măsurile generate de dezinfecție necesare
- Elaborarea unei proceduri pentru a determina persoanele lucrătoare să își declare permanent starea de sănătate, atunci când prezintă semne clinice specifice bolilor respiratorii, cum ar fi tuse, strănut, febră etc, pentru a preveni ca acestea sa încerce să ascundă aceste semne datorită repercusiunilor ulterioare legate de concediere fără plată, trecere în șomaj, pierderea definitivă a locului de muncă etc.
- Solicitarea completării de către fiecare persoană angajată, inclusiv a șoferilor, sub proprie semnătură, a unei declarații prin care acestea să fie obligate să anunțe de urgență conducerea unității (responsabilul unității), în cazul în care prezintă semne clinice specifice bolilor respiratorii, cum ar fi tuse, strănut, febră etc, sau a venit în contact direct cu o persoană pozitivă la COVID-19
- MĂSURI PRIVIND PERSONALUL LUCRĂTOR:
- Pentru a preveni răspândirea COVID-19, personalul angajat trebuie să mențină permanent distanța socială minimă de 1,5 metri față de ceilalți angajați, așa cum a fost stabilită de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență (CNSSU)
- Monitorizarea permanentă de către operatorul din domeniul alimentar a stării de sănătate a personalului angajat (atât la intrarea în spațiile de lucru cât și pe timpul lucrului – triajul epidemiologic) care își desfășoară activitatea la nivelul unităților de industrie alimentară și interzicerea desfășurării activității pentru acele persoane care au simptomatologie asemănătoare COVID-19
- Reinstruirea personalului angajat asupra necesității menținerii permanente a unei stări corespunzătoare de igienă, verificarea permanentă a echipamentului de protecție al personalului compus din halat de culoare deschisă, bonetă, masca de protecție, mănuși, pantaloni și încălțăminte adecvată, în ceea ce privește igiena
- Stabilirea clară a responsabilităților pe care le are personalul lucrător raportate pe timpii operatori, astfel încât să se evite contactul inutil dintre persoane aflate în același spațiu dar în locuri de muncă diferite, prin reanalizarea fluxurilor circulației materiilor prime, produselor finite și ale personalului lucrător
- Persoana lucrătoare trebuie să își declare permanent starea de sănătate, atunci când prezintă semne clinice specifice bolilor respiratorii, cum ar fi tuse, strănut, febră etc, fiind necesară contactarea în regim de urgență a unei unități medicale
- Intrarea și ieșirea personalului în spațiile de lucru din interiorul unității, trebuie să se realizeze numai prin filtrele vestiare într-un singur sens, Ia nivelul cărora trebuie să existe instalații funcționale de spălare și dezinfecție a mâinilor și echipamentelor
III. MĂSURI PRIVIND IMPLEMENTAREA PLANULUI DE CURĂȚARE ȘI DEZINFECȚIE ÎN UNITĂȚILE DE INDUSTRIE ALIMENTARĂ
- Echipamentele și ustensilele trebuie curățate ori de câte ori este nevoie și dezinfectate, utilizând produse/substanțe ce asigură realizarea unei igienizări și dezinfecții corespunzătoare
- Unitățile vor aplica măsuri corespunzătoare privind curățarea și dezinfecția spațiilor, echipamentelor și ustensilelor, astfel încât să se prevină contaminarea alimentelor (de exemplu, prin apă, lichidele folosite la spălare sau prin soluțiile de dezinfecție)
- O atenție deosebită se va acorda dezinfecției navetelor utilizate pentru transportul produselor alimentare în exteriorul unității, fiind necesar ca acestea să fie curățate și igienizate și pulverizate ulterior cu o soluție de dezinfecție în mod obligatoriu, operațiuni ce se realizează într-un spațiu/zonă separată față de zonele de producție sau depozitare a alimentelor
- Produsele folosite la curățare și dezinfecție trebuie să corespundă utilizării preconizate, respectiv să aibă un efect virucid și folosite în conformitate cu instrucțiunile producătorului. Acestea trebuie să fie identificate în mod corespunzător, depozitate în afara zonelor de preparare a alimentelor și utilizate de o manieră care nu permite contaminarea Lista publică a acestor produse poate fi consultată la adresa http://www.ms.ro/2017/01/17/registrul-national-al-produselor-biocide/
- Frecventa acțiunilor de curățare/dezinfecție în unitățile de industrie alimentară trebuie dublată față de frecvența utilizată în prezent, fiind necesară a se realiza la nivelul pardoselilor, pereților, tavanelor, vestiarelor, toaletelor, holurilor și ușilor de acces, echipamentelor, instalațiilor etc.
- Personalul lucrător implicat în manipularea produselor alimentare sau a materiilor prime ce intră la procesare, nu trebuie implicat, pe cât posibil, în operațiunile de igienizare și dezinfecție, respectiv în manipularea dezinfectaților și a substanțelor de curățare, aceste activități trebuie să se realizeze de o echipă proprie instruită în acest sens, în conformitate cu decizia conducerii unității
- Echipamentele și instrumentele folosite la curățare și dezinfecție trebuie păstrate separat pentru a preveni contaminarea alimentelor, ustensilelor și a hainelor personalului
- Oprirea temporară a activității (48 ore) urmată de aplicarea de urgență a măsurilor de curățare și dezinfecție a tuturor spațiilor ți echipamentelor din unitate, inclusiv a perimetrului curții și a premiselor din curtea unității, în situația în care una sau mai multe persoane lucrătoare din unitatea de industrie alimentară este depistată pozitiv Ia COVID19, cu informarea DSP și a DSVSA Buzău pe raza căreia se regăsește unitatea
- Este necesar ca, la nivelul fiecărei unități de industrie alimentară, să se regăsească ghidurile/instrucțiunile tehnice transmise de Direcția de Sănătate Publică, cu măsurile ce trebuie dispuse în situația în care una sau mai multe persoane lucrătoare din unitatea de industrie alimentară este depistată pozitiv la COVID-19.